Stečajno pravo

Stečajno pravo

Stečajno pravo

 

Stečajni postupak je pravni postupak koji se pokreće kada  trgovačko društvo postane insolventno, tj. više ne može ispunjavati svoje financijske obveze prema vjerovnicima. Cilj stečajnog postupka je osigurati pravednu raspodjelu imovine dužnika među vjerovnicima i, ako je moguće, reorganizirati poslovanje dužnika kako bi on mogao nastaviti s radom. Ako to nije moguće, imovina društva koristi se za podmirenje dugova te se po završetku postupak trgovačko društvo briše iz sudskog registra.

Pokretanje stečajnog postupka

Stečajni postupak može pokrenuti sam dužnik (trgovačko društvo) kada je insolventno, vjerovnik (osoba ili pravna osoba koja potražuje dug od društva) ili Financijska agencija. Prijedlog za otvaranje stečajnog postupka podnosi se nadležnom trgovačkom sudu.

Po primitku prijedloga, sud ispituje jesu li ispunjeni uvjeti za otvaranje stečaja. Ako sud utvrdi da su uvjeti ispunjeni, donosi rješenje o otvaranju stečajnog postupka i imenuje stečajnog upravitelja nakon čega se pozivaju vjerovnici da prijave svoje potraživanje stečajnom upravitelju.

Stečajni upravitelj preuzima upravljanje društvom i njegovom imovinom. Njegova uloga je popisati svu imovinu društva, procijeniti njezinu vrijednost i organizirati prodaju te imovine kako bi se namirili vjerovnici. Također može ispitati mogućnosti reorganizacije društva kako bi nastavilo poslovanje. Imovina društva prodaje se putem javne dražbe ili neposrednom pogodbom. Dobivena sredstva koriste se za namirenje vjerovnika prema zakonom propisanom redoslijedu (prvo se namiruju troškovi postupka, zatim osigurani vjerovnici, pa ostali vjerovnici).

Nakon prodaje imovine i raspodjele sredstava, sud donosi rješenje o zaključenju stečajnog postupka, a trgovačko društvo se briše iz sudskog registra.

Osobni stečaj

Osim stečaja trgovačkih društava, naše odvjetnice bave se i postupcima osobnog stečaja, odnosno stečaja potrošača. Ovaj postupak omogućava prezaduženim građanima da riješe svoje financijske probleme kroz sudski postupak, koji može rezultirati oslobađanjem od dijela ili svih dugova nakon što se imovina dužnika raspodijeli vjerovnicima.

Kako se pokreće osobni stečaj?

Potrošač koji nije u mogućnosti podmirivati svoje dugove može pokrenuti postupak osobnog stečaja podnošenjem zahtjeva nadležnom sudu. Zahtjev za pokretanje osobnog stečaja može podnijeti i vjerovnik, ali samo u određenim slučajevima.

 

Potrošač treba dokazati da je insolventan, odnosno da nije u mogućnosti podmirivati dugove koji su dospjeli u roku od 90 dana.

 

Prije pokretanja samog stečajnog postupka, potrošač mora pokušati riješiti svoj dug putem izvansudskog postupka, odnosno kroz postupak posredovanja pri Financijskoj agenciji (FINA). U tom postupku se pokušava dogovoriti plan otplate duga s vjerovnicima.

 

Ako se u roku od 30 dana ne postigne dogovor s vjerovnicima, postupak se može prenijeti na sud i pokrenuti stečaj potrošača.

 

Ako izvansudski postupak ne uspije, sud na prijedlog dužnika ili vjerovnika može otvoriti osobni stečaj. Nakon otvaranja osobnog stečaja, sud imenuje povjerenika koji preuzima upravljanje nad imovinom potrošača. Postupak osobnog stečaja vodi nadležni sud, najčešće općinski sud prema mjestu prebivališta potrošača. Sud donosi ključne odluke u postupku, poput otvaranja stečajnog postupka, odobravanja plana otplate, te zaključenja postupka.

 

Cilj osobnog stečaja je omogućiti potrošaču novi financijski početak. Nakon što se raspodijeli sva imovina i nakon završetka postupka, potrošač može biti oslobođen preostalih dugova koji nisu podmireni, pod uvjetom da se poštuje plan otplate i druge obveze prema sudu. Postupak se završava kada se izvrši raspodjela imovine dužnika i podmire dugovi koliko je to moguće, ili kada sud odobri plan otplate duga koji je potrošač uspješno ispunio.

 

 

Osobni stečaj, odnosno stečaj potrošača, u Hrvatskoj je mehanizam koji pomaže fizičkim osobama da se nose s dugovima koje više ne mogu podmirivati. Postupak se vodi sudski uz angažman stečajnog upravitelja, a cilj je osigurati pravednu raspodjelu imovine vjerovnicima i omogućiti dužniku novi početak nakon što se postupak završi.

 

Odvjetnik ima ključnu ulogu u stečajnom postupku. Neki od načina na koji možemo pomoći sudionicima stečajnog postupka su:
  • zastupanje dužnika – ako trgovačko društvo pokreće stečajni postupak, odvjetnik može pružiti pravnu pomoć u pripremi dokumentacije, zastupanju pred sudom i komunikaciji s vjerovnicima
  • zastupanje vjerovnika – vjerovnicima pomažemo sa sastavljanjem prijava tražbine te prijave izlučnog i razlučnog prava, praćenje postupka i osiguranje da njihova prava budu poštovana u raspodjeli imovine dužnika
  • podnošenje prigovora i žalbi – ukoliko stranka nije zadovoljna određenim odlukama stečajnog upravitelja ili suda, odvjetnik može podnijeti prigovore ili žalbe
  • zastupanje stranaka u parnicama koje se vode unutar stečajnog postupka, npr. u sporovima oko vlasništva imovine društva ili validnosti određenih potraživanja